Opis motocykla

CBX650e

CBX 650E

Motocykl Honda CBX 650E wywodzi sie z rodziny motocykli Hondy oznaczonej symbolem CB. Nalezy on do serii Nighthawk jednak w Europie nie byl sprzedawany pod ta nazwa. Produkowany w latach 1983 – 1985, poczatkowo sprzedawany w Japonii jako CB 650 Custom, potem takze w USA jako CB 650SC Nighthawk (kontynuujac swa nazwa serie CB) i w Europie jako CBX 650E. Wersja amerykanska wyroznia sie mniejszym, bardziej zaokraglonym bakiem, lekko zmodyfikowana kanapa oraz innym wydechem. Istnieje takze model CBX 600E, o zmniejszonej pojemnosci, wyprodukowany w 1983, w liczbie okolo 1000 sztuk (z czego 700 jest ciagle zarejestrowanych) i sprzedawany w Szwecji ze wzgledu na znaczne znizki w ubezpieczeniu w tym kraju. Honda w 1982 roku wprowadzila motocykl o nazwie Nighthawk, ktory poczatkowo byl produkowany z silnikami o pojemnosciach 450, 650 i 750 ccm. Model ten czerpal wiele z poprzedniej wersji CB. Do 1983 motocykle te byly wyposazone w silniki SOHC, potem cbx650_4zastapiono je silnikami DOHC. W 1983 Wprowadzono model CB550 Nighthawk, produkowany tylko rok (enclosed front brake disks). Od 1983 roku ulepszono takze wiele w modelu 650 ccm. Do najwaznieszych zmian naleza: wprowadzenie napedu walem Kardana, hydrauliczne kasowanie luzow zaworowych, poprawione hamulce i zmieniony wyglad. Model CB750 SC produkowano nadal – do 1986 roku jednak od 1983 roku dostepny byl jedynie w Kanadzie ze wzgledu na ograniczenie importu motocykli wiekszych niz 700 ccm w USA. Model CB450 SC pozostal niezmienionyi byl produkowany do 1986 z przerwa w 1984 roku.. W 1984 w zwiazku z ograniczeniem w USA wprowadzono model CB700 SC z nowym silnikiem DOHC i niewielka owiewka, produkowany do 1986 roku. Od 1987 roku Nighthawk zniknal z oferty Hondy az do roku 1991. Wtedy to zaprezentowano modele CB250 Nighthawk (dwucylindrowy) oraz CB750 Nighthawk. Wprowadzono niewiele zmian, poza kolorystyka i czarnym silnikiem od 1997 roku. Nighthawk odniosl duzy sukces w USA, natomiast europejski brat CBX 650E zdobyl duza popularnosc w Niemczech, Francji, Holandii, Danii, Norwegii i Wloszech. Motocykl jest bardzo przyjemny w ekploatacji. Nie posiada wiekszych wad. Uzytkownicy skarza sie jedynie na alternator (nie laducbx_k1je na biegu jalowym) oraz luzujacy sie napinacz lancuszka rozrzadu, powodujacy halasliwa prace zwlaszcza na zimnym silniku. Alternator zostal odrobine poprawiony w 1984 roku w wersji CB650 SC. Slynie z faktycznej bezobslugowosci. Silnik dosc mocny, osiagami dorownuje owczesnym 750-siatkom. Hamulce bardzo dobre. Zarowno przednie podwojne tarcze wraz z dwutloczkowymi zaciskami, jak i tylny beben potrafia skutecznie zatrzymac ten 220 kilogramowy motocykl. Anty-nurek z 4-ro stopniowa regulacja, dajacy sie wylaczyc calkowicie. Silnik mozna okreslic jednym slowem – uniwersalny. Mozna jezdzic spokojnie, nie przekraczajac 4000 obrotow, mozna krecic go wyzej jadac bardziej sportowo. Pieknie wkreca sie na obroty, a w zakresie od 4500 do okolo 7000 obrotow posiada bardzo ladna krzywa przebiegu momentu. Pozycja w siodle bardzo wygodna zarowno dla nizszych jak i mierzacych powyzej 185 cm. Zbiornik paliwa o pojemnosci 16 litrow pozwala na przejechanie okolo 300km poza miastem. Skrzynia biegow dobrze zestopniowana, posiada bardzo przydatny nadbieg w postaci 6-tego biegu, na ktorym bez problemow mozna pokonywac niewielkie wzniesienia.

DANE TECHNICZNE