Motocykl Honda CBX 650E wywodzi sie z rodziny motocykli Hondy oznaczonej symbolem CB. Nalezy on do serii Nighthawk jednak w Europie nie byl sprzedawany pod ta nazwa. Produkowany w latach 1983 – 1985, poczatkowo sprzedawany w Japonii jako CB 650 Custom, potem takze w USA jako CB 650SC Nighthawk (kontynuujac swa nazwa serie CB) i w Europie jako CBX 650E. Wersja amerykanska wyroznia sie mniejszym, bardziej zaokraglonym bakiem, lekko zmodyfikowana kanapa oraz innym wydechem. Istnieje takze model CBX 600E, o zmniejszonej pojemnosci, wyprodukowany w 1983, w liczbie okolo 1000 sztuk (z czego 700 jest ciagle zarejestrowanych) i sprzedawany w Szwecji ze wzgledu na znaczne znizki w ubezpieczeniu w tym kraju. Honda w 1982 roku wprowadzila motocykl o nazwie Nighthawk, ktory poczatkowo byl produkowany z silnikami o pojemnosciach 450, 650 i 750 ccm. Model ten czerpal wiele z poprzedniej wersji CB. Do 1983 motocykle te byly wyposazone w silniki SOHC, potem zastapiono je silnikami DOHC. W 1983 Wprowadzono model CB550 Nighthawk, produkowany tylko rok (enclosed front brake disks). Od 1983 roku ulepszono takze wiele w modelu 650 ccm. Do najwaznieszych zmian naleza: wprowadzenie napedu walem Kardana, hydrauliczne kasowanie luzow zaworowych, poprawione hamulce i zmieniony wyglad. Model CB750 SC produkowano nadal – do 1986 roku jednak od 1983 roku dostepny byl jedynie w Kanadzie ze wzgledu na ograniczenie importu motocykli wiekszych niz 700 ccm w USA. Model CB450 SC pozostal niezmienionyi byl produkowany do 1986 z przerwa w 1984 roku.. W 1984 w zwiazku z ograniczeniem w USA wprowadzono model CB700 SC z nowym silnikiem DOHC i niewielka owiewka, produkowany do 1986 roku. Od 1987 roku Nighthawk zniknal z oferty Hondy az do roku 1991. Wtedy to zaprezentowano modele CB250 Nighthawk (dwucylindrowy) oraz CB750 Nighthawk. Wprowadzono niewiele zmian, poza kolorystyka i czarnym silnikiem od 1997 roku. Nighthawk odniosl duzy sukces w USA, natomiast europejski brat CBX 650E zdobyl duza popularnosc w Niemczech, Francji, Holandii, Danii, Norwegii i Wloszech. Motocykl jest bardzo przyjemny w ekploatacji. Nie posiada wiekszych wad. Uzytkownicy skarza sie jedynie na alternator (nie laduje na biegu jalowym) oraz luzujacy sie napinacz lancuszka rozrzadu, powodujacy halasliwa prace zwlaszcza na zimnym silniku. Alternator zostal odrobine poprawiony w 1984 roku w wersji CB650 SC. Slynie z faktycznej bezobslugowosci. Silnik dosc mocny, osiagami dorownuje owczesnym 750-siatkom. Hamulce bardzo dobre. Zarowno przednie podwojne tarcze wraz z dwutloczkowymi zaciskami, jak i tylny beben potrafia skutecznie zatrzymac ten 220 kilogramowy motocykl. Anty-nurek z 4-ro stopniowa regulacja, dajacy sie wylaczyc calkowicie. Silnik mozna okreslic jednym slowem – uniwersalny. Mozna jezdzic spokojnie, nie przekraczajac 4000 obrotow, mozna krecic go wyzej jadac bardziej sportowo. Pieknie wkreca sie na obroty, a w zakresie od 4500 do okolo 7000 obrotow posiada bardzo ladna krzywa przebiegu momentu. Pozycja w siodle bardzo wygodna zarowno dla nizszych jak i mierzacych powyzej 185 cm. Zbiornik paliwa o pojemnosci 16 litrow pozwala na przejechanie okolo 300km poza miastem. Skrzynia biegow dobrze zestopniowana, posiada bardzo przydatny nadbieg w postaci 6-tego biegu, na ktorym bez problemow mozna pokonywac niewielkie wzniesienia.